Burn-out en Bore-out

In de moderne maatschappij kan er veel van je worden gevergd. Dit houd je best een tijdje vol, maar als de stress te lang duurt en je de signalen van je lichaam niet opmerkt dan kan dit uitmonden in overbelastingsklachten.

Dit kan een combinatie zijn van lichamelijk en mentale klachten of uitputting. Bore-out heeft vergelijkbare klachten, maar hebben een andere ontstaansreden. Goed om te weten.

Scholieren en studenten hebben het zwaar vanwege de prestatiedruk, de druk van de omgeving en ook de druk van sociale media kan een rol spelen.

Als werkende moeder herken je misschien dat het lastig is om alles te combineren. Werken, de zorg voor het gezin en tijd voor jezelf.

OF je hebt een baan waar er erg veel van je wordt gevraagd en de balans werk en privé onder druk komt te staan.

Bij de ergotherapie ga je aan de slag met de activiteiten op een dag en in de week.

Krijg zicht op wat voor jou herstel betekent. Herken je eigen valkuilen en maak een plan voor herstel.

Herken en weet wat je kunt doen om daarna ook toekomstige klachten te voorkomen. Zodat goed voor jezelf zorgen even zwaar weegt als doen waar je gelukkig van wordt.

Zo werken wij bij Burn-out of Bore-out

Eerste contact

We maken een afspraak voor een intakegesprek bij je thuis of op de praktijk. Hier mag gerust iemand bij aanwezig zijn als je dat prettig vindt.

Intakegesprek

Tijdens het intakegesprek inventariseren we samen de problemen waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt. Hoe deze activiteiten gaan en hoe tevreden je hiermee bent.

Observatie en analyse

We gaan onderzoeken hoe het gesteld is met je balans en hoe dit de afgelopen tijd veranderd is. Hierbij gaan we in kaart brengen wat je zoal doet op een dag en hoe je je hierbij voelt. Zo krijg je inzicht in welke activiteiten energie kosten en welke energie opleveren en hoe jouw denkpatronen en gewoontes hierop van invloed zijn.

Ook kunnen we een dagelijkse activiteit observeren om duidelijk te krijgen welke energiebesparende adviezen voor jou kunnen helpen.

Behandeling

Je gaat stap voor stap werken naar balans. Balans in je dag en week. Werken naar een situatie waarin je weer wat energie overhoudt. Je leert bewust te kiezen voor activiteiten die energie opleveren. Soms zijn dit eerst kleine activiteiten die geen energie kosten, maar wel wat op leveren (miniactiviteitenaanpak)

Hierbij maken we gebruik van praktische methodieken waar je zelf mee aan de slag kunt.

Meer informatie

Wil je meer weten over onze zorg, bezoek dan een van onze andere pagina’s of download onze brochures.